Şafak Öncü Koleji her bireyin değerli olduğu anlayışıyla ortaokul PDR çalışmalarını "bilişsel,

sosyal- duygusal, davranışsal ve akademik becerilerini desteklemek üzerine" inşa eder.

Gelişim özelliklerine uyumlu olarak; öğrencimizin, kendisini keşfetme, çevresiyle sağlıklı

iletişim kurma, akranlarıyla iletişim ve çatışma çözümü, problem çözme becerileri, yaratıcı


düşünme gibi temel becerilerini geliştirmeyi desteklemektedir.


Şafak Öncü Koleji Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, gönüllülük, gizlilik, eşitlik


ve koşulsuz kabul ilkelerine bağlı olarak çalışmalarını yürütür.


Çalışma Amaçları:

• Bireyin kendisini tanımasına ve anlamasına yardım etmek.

• Kendi sosyal çevresiyle sağlıklı, dengeli ilişkiler kurmasına yardım etmek.

• Problemlerinin çözümü için seçenek oluşturmak, problem çözme anlayış ve becerisini

kazandırmak.

• İlgi ve yeteneklerini açığa çıkarmak, geliştirmek. • Karar verme ve tercih yapma bilgi ve

becerisini kazandırmak.

• Bireye iş ve meslek imkânları konusunda bilgi vermek, yetenekleri doğrultusunda tercihler

yapmasını sağlamak.

• Bireye kendisini sürekli olarak geliştirme gücü ve anlayışını kazandırmak.

• Verimli ders çalışma, zaman yönetimi ve kariyer yollarını göstermek.

• Yaşam felsefesi, ahlaki ve toplumsal değerler dizgesi geliştirmek.

Okulumuzda Önleyici ve Gelişimsel Rehberlik anlayışı hakimdir.


Şafak Öncü Kolejinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi çalışmalarında özellikle

Önleyici ve Gelişimsel Rehberlik anlayışıyla hareket edilir. Öğrencilerin bilişsel, sosyal-

duygusal, gelişimlerinin izlenmesi ve desteklenmesine yönelik çalışmalar sürdürülür.

• Öğrenciyi Tanıma ve Anlama Çalışmaları

• Akademik Gelişimi İzleme ve Destekleme Çalışmaları

• Yetenek ve İlgi Alanlarını Belirlenme Çalışmaları 

• Sosyal-Duygusal Becerilerin Gelişimine Yönelik Çalışmalar 

• Akran Arabuluculuk ve Çatışma Çözümüne Yönelik Çalışmalar

Seminer ve Etkinliklerimiz

• Hedef Belirleme:


Bireysel farklılıkların dikkate alındığı öğrencinin ‘kendi bireysel hedefini oluşturabilmesi’

için uygulanan rehberlik çalışmalarımız. Uyku, Beslenme, Spor. 

• Kariyer Planlama:

İlerleyen yıllarda hangi iş-meslek grubu içinde olmak istedikleri, hangi işe yatkın oldukları,

ne yapmak istedikleri ile ilgili geleceğe yönelik öngörüler geliştirme çalışmalarımız. Kişisel

ilgi ve yeteneklerini güçlendirmeye yönelik bilinç kazandırmak amaçlanır. Hayal Çemberi,

Hayal, Çember, Şükran Günlüğü

• Motivasyon Söyleşileri:

Kendi potansiyelini fark etme ve kendine inanma gücü katan çalışmalarımız. Çalışmalarda

süreklilik hedeflenir.

• Ergenlik Dönemi:

Gelişim dönemlerine ait değişimleri anlama ve benimseme çalışmalarımız.

• Sınav Kaygısı:

Öğrencilerin Merkezi Sınavlarla ilgili kaygılarını ve sınav sürecini etkin yönetebilmeleri ile

ilgili çalışmalarımız. Olumlu Düşüncenin Gücü, ABC tekniği

• Çalışma Yöntemleri:

Nasıl verimli çalışılmalı? Kişiye özgü kavrama, çalışma metotlarını geliştirme ve

programlama çalışmaları. Multi Strateji Tekniği, Pomodoro, Testoloji ve Turlama Tekniği,

DNA (Dinlerken Not Alma) Tekniği ve NOT-Tİ Tekniği, Zaman Yönetimi, Akran Koçluğu,

Dikkat-Odaklanma, Minimalizm, Mindfulness

• Dengeli Teknoloji Kullanımı:

Teknoloji araçlarında aşırılıkların önüne geçen sağlıklı ölçülerde alışkanlıklar edinme

çalışmaları. Verimli Teknoloji Kullanımı. Teknolojiyi eğitim öğretim sürecinde bilgi edinme

ve araştırma yapma amacıyla kullanma becerileri kazandırma.

Etkinlik ve Grup Çalışmaları:

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi etkinlikleri ve grup çalışmaları ihtiyaca yönelik

gerçekleştiği gibi talep üzerine de yeni etkinlik çalışmaları başlatılabilir.

• Akademik ve Bilişsel Grup Çalışmaları: Öğrenme Becerilerini Geliştirme, Çalışma

Teknikleri, Sınav Kaygısı, Verimli Ders Çalışma. 

• Akran Arabulucuk ve Çatışma Çözümü

• Kişisel Gelişim

• Öğrenci Bülteni: Yarıyıl tatili,Yaz tatili, kaygı, sınav hazırlıkları


Test ve Teknikler

• Öğrenci Tanıma Formu

• Öğrenme Stilleri

• MOXO

• Beier Cümle Tamamlama Testi

• Sınav Kaygısı Envanteri

• Sınav Tutumları Ölçeği

Ortaöğretime Geçiş Sistemi Çalışmaları

Okulumuzda, 5. 6. 7. ve 8. sınıf düzeyinde öğrencinin, akademik, duygusal, sosyal gelişimleri

ile birlikte ortaöğretime geçiş hazırlık süreci de takip edilir. Psikolojik Danışma ve Rehberlik

Servisi, bu süreçte öğrencileri bütüncül bir bakış açısıyla ele alarak, akademik, duygusal ve

sosyal açıdan kendilerini tanımaları, ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri, bu doğrultuda

kendileri için en uygun seçimi yapmalarına olanak sağlayacak çalışmalar yapar.

Ortaöğretime Geçiş Sistemi

8. Sınıflarda ortaöğretime geçiş sürecindeki gelişim ve değişimlerin, doğru ve sistemli bir

şekilde öğrencilere ve velilere aktarılması, öğrenci ve velilerin bu süreç ile ilgili bilgilenmesi

ve bilinçlenmesi adına önemlidir.

Öğrenci ve Velilere Yönelik Gerçekleştirilen Çalışmalar:

Konferans, Panel

- Ortaöğretime Geçiş Sistemi Öğrenci ve Veli Bilgilendirme  Okul yönetimi, akademik birimler

ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi tarafından, her yıl 8. sınıf öğrenci ve velilerimize

sınav sistemi bilgilendirme konferansı gerçekleştirilir. Bu bilgilendirmede; sınavların

yaşamımızdaki yeri, sınav soru sayıları, puan hesaplama formülleri, yıl sonu başarı puanı ve

sınav puanının etkisi üzerinde durulur.

- LGS Aile Kampı Projesi kapsamında öğrencilerimizin en önemli tanıkları ile daha sağlıklı bir

sınav süreci geçirmeleri için ailelerimizin katılımıyla düzenli grup çalışmaları yapılmaktadır.

- Mezunlarla Sohbet  Okulumuz 8.sınıftan mezun olan öğrencilerin sınava hazırlık, sınav süreci

vb. gibi yaşantılarıyla ilgili deneyimlerini paylaşmaları sağlanır.

Grup Çalışmaları

İhtiyaçlar doğrultusunda aşağıdaki konularda öğrenci ve velilerle grup çalışmaları planlanır.

- Motivasyon

- Hedef Belirleme

- Zaman Yönetimi

- Sınav Taktikleri

- Verimli Ders Çalışma

- Sınav ve Ergen

Sınıf Çalışmaları

- Akademik başarı ve motivasyonu desteklemeye yönelik “Zaman Planlaması ve Motivasyon”, 

“Sınav Sürecini Yönetme ve Motivasyon” çalışmaları

- Kariyer ve mesleki yönelimlerini belirlemeye yönelik çalışmalar

- Stres ve stresle baş etmeye yönelik çalışmalar

- Sınav sürecine ilişkin paylaşımlarda bulunmalarına yönelik çalışmalar


Tercih Dönemi Danışmanlığı

Rehberlik Servisi uzmanlarımız, 8. sınıfı bitiren öğrencilerimize ortaöğretime yerleştirme

öncesi rehberlik hizmeti verebilmek için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açıklanan tercih

dönemlerinde  öğrenci ve velilerimize destek verir.

Kariyer Günleri

Kariyer Günleri tüm lise öğrencilerimize, gelecekteki yaşamları ve meslek seçimleri için

bugün neler yapmaları gerektiği ile ilgili bilinçlenme ve farkındalık kazanmalarını sağlayan

bir organizasyondur. Kariyer Günleri kapsamında; öğrencilerimiz kendi sınıf düzeyleri

doğrultusunda yıl boyunca birden çok etkinliğe katılarak, alanında uzman iş adamı, iş kadını,

akademisyen ve kendi akranlarını dinler, öğrenir, sorar ve meslek seçimlerine giden bu yolda

kendilerine bir hedef belirlemeye çalışırlar.

Kariyer Günleri programı kapsamında;

1. Vizyoner Konuşmacı: Alanında önemli başarılar elde etmiş kişilerin davet edilerek,

kendi yaşamlarını ve geldikleri konuma nasıl ulaştıklarını öğrencilerimize aktardıkları

bir etkinliktir.

2. Meslek Tanıtımları: 12. sınıf öğrencilerimizi ilgilendikleri ve hedefledikleri

üniversite bölümlerini tanıtmak amacıyla alanlarında yetkin kişilerle buluşturduğumuz

etkinliklerdir.

3. Üniversite Tanıtımları: Devlet ve vakıf üniversitelerinin bursluluk ve diğer

programları hakkında bilgi vermek amacıyla düzenlenen bir etkinliktir. Ayrıca bu

çalışma kapsamında bazı üniversitelere geziler düzenlenmektedir.

4. İş İnsanları ile Buluşma: Her sene belirlediğimiz bir tema üzerinden akademik

konumlara sahip kişilerin davet edilerek, öğrencilerimize görüş ve bilgilerini

aktardıkları bir etkinliktir.

Üst Sınıflarla Sohbet

Tüm sınıf düzeylerinde bir üst sınıftan öğrencilerin katılımıyla akademik süreçler ve okul

yaşamı hakkında paylaşımların yapıldığı sınıf çalışmaları yapılır.

Mezunlarla Sohbet

Farklı üniversite ve bölümlerde okuyan ya da mezun olmuş eski öğrencilerimiz lise yaşantısı,

lise eğitimi, üniversite hayatının liseden beklentileri konusunda öğrencilerimize bir panelle

bilgi verirler, rehberlik ederler.

Güvenli Okul

Güvenli okul kapsamında her bir öğrencinin, hem kendisinin hem diğer arkadaşlarının

fiziksel, psikolojik ve duygusal olarak zarar görmeyecekleri şekilde davranması ile oluşacak

bir okul ortamı tanımlanmaktadır.

Bu çalışmalar ile çocukların ve gençlerin gelecek yaşamlarında daha güvenli bir yaşam

sürebilmeleri için gerekli olan temel becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir.

Öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemleri ve ihtiyaçları göz önüne alınarak

hazırlanan güvenli okul çalışmalarında aşağıda yer alan konu başlıklarında, sınıf çalışmaları,

paylaşım grup çalışmaları yapılmakta konferanslar ve söyleşiler düzenlenmektedir.

- Teknoloji kullanımı

- Zararlı alışkanlıklardan korunma

- Akran baskısı

- Farklılıklara saygı

Cinsel Sağlık Eğitimi

Çocuk kendini keşfetme yolculuğunda vücudunu, varoluş sürecini anlamak ister. Çoğu zaman

anne-babasını şaşırtan, kimi zaman çaresizlik hissi uyandıran sorular sorar. Bu merak çocuğun

ergenlik dönemine girmesi ile birlikte derinlik ve yoğunluk kazanır. Çünkü ergenlik

döneminde kız ve erkek çocuklarının hem bedenlerinde hem de sosyal yaşamlarında birçok

değişiklik olur. Hormonların değişimi, ergenin bedeninin erişkin bir kadın veya erkek olarak

şekillenmesini sağladığı gibi, sosyal davranışlarında da cinsiyetine uygun değişiklikler

görülür, cinsel konulara ilgisini arttırır.

Kültürel farklılıklara bağlı olarak anne babanın verdiği bilgiler değişkenlik gösterir.

Toplumumuzda genellikle ya bilgi verilmez, sorular karşısında suskun kalınıp, konu

değiştirilir ya da doğru olmayan bilgiler verilir. Cinsel bilgi konusunda yardımsız olan çocuk,

sonuçta doyumsuz bir merak edinir ve suçluluk duygusuyla yüklenir. Sonuçta ilgilenilen

konunun yasak, ya da günah olduğu inancı yerleşir. Bilinçaltına itilen bu inanç, birçok

yetişkin insanın hayatını etkiler.

Genellikle çocuklar cinsellikle ilgili sorular sorduğunda ebeveynler ya rahatsız olmakta ya da

nasıl cevap vereceğini bilememektedir. Özellikle ergenlik döneminde, ergenlerin büyük

çoğunluğu kafalarındaki cinsellikle ilgili soruların yanıtlarını ebeveynlerinden değil,

arkadaşlarından, kitaplardan ve internetten aramaktadırlar.

Bu noktadan hareketle uzun yıllardır okulumuzda cinsel sağlık eğitmenleri ile Okulumuzun

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi uzmanlarının ortaklaşa düzenlediği bir dizi etkinlik

gerçekleştirilir.

Öğrencilerle,

- 5.Sınıflarda “Bedenimi Tanıyorum, Büyüyorum”

- 6.Sınıflarda “Bedensel Değişimler ve Sınırlar”

- 7.Sınıflarda“ Ergenlik Dönemi ve Toplumsal Cinsiyet”

- 8.Sınıflarda “Cinsel Gelişim ve Cinselliğin Boyutları” temaları ile çalışmalarını

interaktif bir ortamda gerçekleştirir.