Okullarda zorbalığı önleme amacıyla yapılan çalışmalar; zorbaca davranışları önleme,

var olan zorbaca davranışlara müdahale etme ve durdurma, zorbaca davranışa karışan zorba

ve kurban çocukları iyileştirme çalışmaları olmak üzere üç temel amaç taşımaktadır. Önleme,

müdahale ve iyileştirme çalışmaları birbirinden kesin çizgilerle ayrılmamaktadır. Zorbalığa

karşı yapılan çalışmalar tüm okul yaklaşımı içinde her üç temel amacı da aynı anda

içermelidir. Okulumuzda uygulanmakta olan AZÖP kapsamında öğrencilerimizin zorba ve

kurban rollerine girmeden, sosyal ve duygusal gelişimlerini en sağlıklı şekilde desteklemek

için okul idaresi, öğretmenler, rehberlik servisi ve aile işbirliği çalışmaları düzenli olarak

yürütülmektedir.

AKRAN ZORBALIĞI ÖNLEME PROJESİ 4 TEMEL UYGULAMA ALANI;

A. İdareci, öğretmen, okul personeli ve veli eğitimleri

B. Sınıflar düzeyinde hazırlanmış etkinlikler

C. Okul geneline yayılmış etkinlikler

D. Bireysel görüşmeler

A. İdareci, öğretmen, okul personeli ve veli eğitimleri:

Benimsenen bütüncül okul yaklaşımı ışığında zorbalığı önleme projesinin etkililiğinin

artması için yetişkin eğitimine öncelik verilmiştir. Bu kapsamda, okullardaki rehber

öğretmenlerin yönetici, öğretmen ve velilere yönelik olarak hazırlanan sunumları öğrenci

çalışmalarından önce vermeleri gerekmekte ve konsültasyon içerisinde kalarak işbirliği

sağlanmalıdır. Veli, öğretmen ve okul personeline zorbalık seminerleri, bülten, broşür ve kitap

önerileriyle yardımcı olunmaktadır..

B. Sınıflar düzeyinde hazırlanmış etkinlikler;

Sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanı işbirliği ile akran zorbalığı farkındalık

ve önleme çalışmaları kapsamında belirlenmiş olan kazanımlar sınıf içerisinde yapılan grup

rehberliği çalışmaları, bilgilendirme seminerleri, drama ve animasyon gösterileri ile

öğrencilere kazandırılmaktadır. Her yaş grubuna uygun kaynak kitaplar kullanılarak

biblioterapi aracılığı ile öğrencilerin empati, iç görü ve farkındalık becerileri

desteklenmektedir.

C. Okul geneline yayılmış etkinlikler;

Okul genelinde yapılan çalışmalar; sosyal etkinlikler ve sosyal kulüplerin çalışmaları

kapsamında resim-karikatür sergileri, afişler, çocuk oyunları, Türkçe ve Edebiyat derslerinde

kompozisyon ve şiir yazdırılması, sosyal beceri eğitimi çerçevesinde haftanın konusu olarak

seçilen bir kavram üzerinde okul ve sınıf genelinde tartışmalar yapılması, küçük çaplı tiyatro

oyunları, beste ve müzik çalışmaları, film gösterimleri vb. olarak organize edilmektedir.

D. Bireysel görüşmeler;

Programda hedef kitle tüm öğrencilerdir. Bireysel düzeyde yapılan çalışmalar ise

zorbalığa karışan öğrencilerle yürütülmektedir. Zorba davranışlar gösterdiği ve mağdur

olduğu tespit edilen öğrencilerle rehber öğretmenler tarafından bireysel görüşmeler

yapılmakta ve gerekli olduğu düşünüldüğünde uzman desteği alması sağlanmaktadır.

Öğrenciler ile yapılan çalışmalara ek olarak zorba ve mağdur rolünde olan öğrencilerin

aileleriyle de bireysel görüşmeler yapılarak rehberlik desteği sağlanmaktadır.