Okullarda zorbalığı önleme amacıyla yapılan çalışmalar; zorbaca davranışları önleme,
var olan zorbaca davranışlara müdahale etme ve durdurma, zorbaca davranışa karışan zorba
ve kurban çocukları iyileştirme çalışmaları olmak üzere üç temel amaç taşımaktadır. Önleme,
müdahale ve iyileştirme çalışmaları birbirinden kesin çizgilerle ayrılmamaktadır. Zorbalığa
karşı yapılan çalışmalar tüm okul yaklaşımı içinde her üç temel amacı da aynı anda
içermelidir. Okulumuzda uygulanmakta olan AZÖP kapsamında öğrencilerimizin zorba ve
kurban rollerine girmeden, sosyal ve duygusal gelişimlerini en sağlıklı şekilde desteklemek
için okul idaresi, öğretmenler, rehberlik servisi ve aile işbirliği çalışmaları düzenli olarak
yürütülmektedir.
AKRAN ZORBALIĞI ÖNLEME PROJESİ 4 TEMEL UYGULAMA ALANI;
A. İdareci, öğretmen, okul personeli ve veli eğitimleri
B. Sınıflar düzeyinde hazırlanmış etkinlikler
C. Okul geneline yayılmış etkinlikler
D. Bireysel görüşmeler
A. İdareci, öğretmen, okul personeli ve veli eğitimleri:
Benimsenen bütüncül okul yaklaşımı ışığında zorbalığı önleme projesinin etkililiğinin
artması için yetişkin eğitimine öncelik verilmiştir. Bu kapsamda, okullardaki rehber
öğretmenlerin yönetici, öğretmen ve velilere yönelik olarak hazırlanan sunumları öğrenci
çalışmalarından önce vermeleri gerekmekte ve konsültasyon içerisinde kalarak işbirliği
sağlanmalıdır. Veli, öğretmen ve okul personeline zorbalık seminerleri, bülten, broşür ve kitap
önerileriyle yardımcı olunmaktadır..
B. Sınıflar düzeyinde hazırlanmış etkinlikler;
Sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanı işbirliği ile akran zorbalığı farkındalık
ve önleme çalışmaları kapsamında belirlenmiş olan kazanımlar sınıf içerisinde yapılan grup
rehberliği çalışmaları, bilgilendirme seminerleri, drama ve animasyon gösterileri ile
öğrencilere kazandırılmaktadır. Her yaş grubuna uygun kaynak kitaplar kullanılarak
biblioterapi aracılığı ile öğrencilerin empati, iç görü ve farkındalık becerileri
desteklenmektedir.
C. Okul geneline yayılmış etkinlikler;
Okul genelinde yapılan çalışmalar; sosyal etkinlikler ve sosyal kulüplerin çalışmaları
kapsamında resim-karikatür sergileri, afişler, çocuk oyunları, Türkçe ve Edebiyat derslerinde
kompozisyon ve şiir yazdırılması, sosyal beceri eğitimi çerçevesinde haftanın konusu olarak
seçilen bir kavram üzerinde okul ve sınıf genelinde tartışmalar yapılması, küçük çaplı tiyatro
oyunları, beste ve müzik çalışmaları, film gösterimleri vb. olarak organize edilmektedir.
D. Bireysel görüşmeler;
Programda hedef kitle tüm öğrencilerdir. Bireysel düzeyde yapılan çalışmalar ise
zorbalığa karışan öğrencilerle yürütülmektedir. Zorba davranışlar gösterdiği ve mağdur
olduğu tespit edilen öğrencilerle rehber öğretmenler tarafından bireysel görüşmeler
yapılmakta ve gerekli olduğu düşünüldüğünde uzman desteği alması sağlanmaktadır.
Öğrenciler ile yapılan çalışmalara ek olarak zorba ve mağdur rolünde olan öğrencilerin
aileleriyle de bireysel görüşmeler yapılarak rehberlik desteği sağlanmaktadır.