Şafak Öncü Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi’nin temel amacı

öğrencilerimizin bilişsel, sosyal- duygusal, davranışsal ve akademik becerilerini

desteklemektir. Her çocuk tek ve biriciktir. Gelişim süreçleri birbirinden farklıdır. Bireysel

farklılıkları göz önünde bulundurarak tüm öğrencilerin iletişim, problem çözme, çevreye

uyum, kendini keşfetme gibi temel yaşam becerilerini geliştirmeye olanak sağlamaktır.

Yapılan planlamalarda esas olan, öğrencilerimizin gelişim dönemi özelliklerine uyumudur.

• Birim olarak okul yönetimi, veli ve öğretmenlerle iş birliği içinde koşulsuz kabul, gizlilik ve

eşitlik ilkelerine bağlı olarak çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. Okulumuzda Önleyici ve


Gelişimsel Rehberlik anlayışı hakimdir.


• Öğrenci Tanıma Çalışmaları:

Okula kayıt için gelen her öğrenci PDR birimi tarafından hazırlanan PDR gelişim

özelliklerine uygun bir teste alınır. İlk izlenimler öğrenci dosyasındaki yerini alır. Eğitim

süreci boyunca her öğrencinin psiko-sosyal ve akademik gelişmelerini takip ederek,

yeteneklerini güçlü ve geliştirmesi gereken yönlerini keşfetmek amacıyla yapılan

çalışmalardır

• Bireysel Görüşmeler:

Öğrencilerin eğitsel-sosyal ve ruhsal gelişim alanlarında yaşadıkları sorunların tespitinde ve

çözümünde kullanılan, öğrencileri tanımaya ve kendilerine tanıtmaya yönelik çalışmaların

planlandığı ve uygulandığı, gerekli görüldüğünde çeşitli test, envanter ve ölçeklerin yapıldığı

görüşmelerdir. Bireysel görüşmeler üç şekilde gerçekleştirilmektedir;

- Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda psikolojik danışma ve rehberlik servisimize

başvurmaları yoluyla,

- Psikolojik danışma ve rehberlik servisinin gözlemleri sonucu gerekli gördüğü durumlarda,

- Öğretmenlerin ve velilerin ihtiyaç duyduğu durumlarda gerçekleştirilmektedir.

Grup Rehberlik Etkinlikleri:

• Sosyal Beceri Geliştirme Grup Çalışması:

Bu grup çalışması çocukların çevreleriyle daha uyumlu bir şekilde yaşama becerilerini

kazanması için oluşturulmuştur. Sosyal beceri grubumuz girdiği ortamda dışlanan, girdiği

ortamda fazla baskın çıkan, yalnız kalmayı tercih eden, sırasını beklemekte zorluk yaşayan,

kendi yaşıtlarıyla anlaşmazlık yaşayan, çekingen, utangaç, saldırgan, yabancılarla iletişim

kurmaktan kaçınan, kuralları uymakta zorluk çeken, dikkatini odaklayamayan öğrencilerimiz

içindir. Her oturumda çocukların kendilerini daha da geliştirmeleri için özel tasarlanmış grup

içi aktiviteleri sırasında çocuklarımız eğlenerek oyun oynayarak öğrenir.

• Çatışma Çözme/ Öfke Yönetimi Çalışmaları:

Aynen yetişkinler gibi, çocuklar da çevrelerindeki insanlardan kolay etkilenirler. Çocuk diğer

kişilerle ilişkilerinde kendisini ortaya koyabilmeyi, anlaşılmayı, böylece hedeflerine

ulaşabilmeyi ister. Anlaşılamayan ya da isteklerini elde edemeyen çocuk engellendiği


duygusunu yaşar. Bu durumda sıklıkla ortaya çıkan duygu öfkedir. Öfke hangi nedenden

kaynaklanırsa kaynaklansın özenle üzerinde durulup çözümlenmesi gereken bir duygudur.

Çatışma çözme grup çalışmalarımız, öfkeyle başa çıkma, onun bastırılmasını ve saklanmasını

değil, tanınmasını gerektiği yaklaşımını benimser. Önemli olan bireyin, doğru kişiye, doğru

derecede, doğru zamanda, doğru amaçla ve doğru yolla öfkesini ifade edebilmesidir

• Sınav Kaygı Grup Çalışması:

Bu grup çalışması, “Sınav Kaygısı” ölçeğinden yüksek puan alan , bireysel görüşmelerle

belirlenen, “Başarısızlık Nedenleri” anket sonuçlarına göre belirlenen istekli öğrencilerden

oluşmaktadır. Grup çalışmasında, kaygının ne olduğunu kavrayabilme, kaygılandığımızda

vücudumuzda meydana gelen değişiklikleri tanıyabilme ve mantık dışı düşünceler ve bunların

sınav kaygısı üzerindeki etkisini kavrayabilme gibi konular üzerinde durulur.

• Akran Dayanışması:

Öğrenmenin kalıcı hale gelmesinde akran eğitimi büyük önem arz etmektedir. Sosyal

öğrenme yoluyla, gözlemlenen davranışın sonuçları öğrenilmekle kalmaz o davranışı yapma

güdüsü de artar. Akran Dayanışması, çocukların akranlarıyla iletişim becerileri geliştirerek ve

farklılıkları hoşgörüyle kabul etmeyi öğrenerek birbirleriyle dayanışma içinde olmaları,

kurumlarda öğrenciler arasında yaşanan çatışmaların, uyuşmazlıkların aza indirgenebilmesi

için çocuklar arasında bir ağ kurulmasıdır. Bu grubun amacı, öğrencilerimizin nasıl iletişim

kurduğunu fark etmeleri, fark ettikten sonra değişmek isteyip istemediklerine karar

vermelerine, kendilerini ve karşılarındaki kişiyi olduğu gibi kabul etmeleri, değişim için

gerekli iletişim becerilerini grupta ve yaşantılarında uygulayarak öğrenmektir.

Sınıf İçi Rehberlik Çalışmaları:

• Oryantasyon Çalışmaları

• Verimli Ders Çalışma

• Arkadaşlık Becerileri Geliştirme

• Akran Zorbalığı

• Öz Disiplin

• Öfke Kontrolü

• Teknolojinin Doğru Kullanımı

• Ön Ergenlik

• Sorumluluklarım

• Kendini Kabul

• Mahremiyet Eğitimi

• Duygularını Kabul

• Sağlıklı Yaşam Sunumu


Test ve Teknikler:

• Sosyometri

• Öğrenme Stilleri

• MOXO

• Beier Cümle Tamamlama Testi

• Louissa Duss Hikaye Tamamlama Testi

• Başarısızlık Nedenleri Anketi

• Sınav Kaygısı Envanteri

Kimdir Bu?

Kime Göre Ben Neyim?


GÜVENLİ OKUL

Çocuklarla yapılan çalışmalarda interneti ders çalışmak, ödev yapmak gibi okula destek çalışmalarının

yanında sosyal paylaşım sitelerinin (Facebook, Twitter, Instagram vb.) ve çevrimiçi oyunların da yoğun

olarak kullanıldığı görülmektedir. Sınırsız uyaranların ve her türlü bilgiye ulaşmanın mümkün olduğu

bu alanda çocukların güvenli bir şekilde interneti nasıl kullanacaklarına ilişkin bilgilendirilmeleri son

derece önemlidir. Bu noktadan hareketle 2,3 ve 4. sınıf öğrencilerimize yönelik Bilişim Teknolojileri

Bölümü ile birlikte “Güvenli İnternet Kullanımı” başlıklı ortak bir çalışma gerçekleştirilmektedir. Bu

çalışmada temel amaç internetin iletişim kurmak, eğlenmek, araştırma yapmak, yeni bilgilere ulaşmak

gibi yararlarından faydalanırken aynı zamanda nasıl güvenli hareket edebileceklerini öğrencilere

aktarmaktır. Güvenli hareket etmenin kendini ve dolayısıyla başkalarını korumak olduğu noktası

vurgulanarak, konu ile ilgili videoların da kullanıldığı sunum öğrencilerimizin düşünceleri, katkıları ve

yaşadıklarını paylaşmaları ile zenginleştirilir.