ANAOKULU REHBERLİK

Şafak Öncü Koleji Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi’nin temel amacı öğrencilerimizin bilişsel, sosyal- duygusal, davranışsal ve akademik becerilerini desteklemektir. Her çocuk tek ve biriciktir. Gelişim süreçleri birbirinden farklıdır. Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak tüm öğrencilerin iletişim, problem çözme, çevreye uyum, kendini keşfetme gibi temel yaşam becerilerini geliştirmeye olanak sağlamaktır. Yapılan planlamalarda esas olan, öğrencilerimizin gelişim dönemi özelliklerine uyumudur.

• Öğrenci Tanıma Çalışmaları:

Okula kayıt için gelen her öğrenci PDR birimi tarafından hazırlanan PDR gelişim özelliklerine uygun bir teste alınır. İlk izlenimler öğrenci dosyasındaki yerini alır. Eğitim süreci boyunca her öğrencinin psiko-sosyal ve akademik gelişmelerini takip ederek, yeteneklerini güçlü ve geliştirmesi gereken yönlerini keşfetmek amacıyla yapılan çalışmalardır.

• Bireysel Görüşmeler:

Öğrencilerin eğitsel-sosyal ve ruhsal gelişim alanlarında yaşadıkları sorunların tespitinde ve çözümünde kullanılan, öğrencileri tanımaya ve kendilerine tanıtmaya yönelik çalışmaların planlandığı ve uygulandığı, gerekli görüldüğünde çeşitli test, envanter ve ölçeklerin yapıldığı görüşmelerdir.

Grup Rehberlik Etkinlikleri:

• Sosyal Beceri Geliştirme

• Bilişsel Beceri Geliştirme Grupları

• Kutu Oyunları Grup Çalışmaları

Sınıf İçi Rehberlik Çalışmaları:

• Oryantasyon Çalışmaları

• Öğrenci tanıma ve gözlem süreci

• Sağlıklı Yaşam ve Hijyen Eğitimi

• Arkadaşlık Becerileri Geliştirme

• Beden Mahremiyeti Eğitimi

• Duygu Çalışması

Test ve Teknikler:

• Frostig Görsel Algı Testi

• Gessel Gelişim Figürleri Testi

• Frankfurter Dikkat Testi

• AGTE Testi

• Okul Olgunluğu Tanıma Testi


GÜVENLİ OKUL 

Güvenli Okul Çalışmaları ile çocukların her yaşta güvenli bir yaşam sürebilmeleri için gerekli olan temel becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda aşağıda yer alan konular ele alınmaktadır.

  • -Çocuklar İçin Onay – Sağlıklı İletişim ve Kendini Koruma Yolları
  • -Problem Çözme Becerisi
  • -Karar Verme Becerisi
  • -Sorumluluk Alma
  • -Sağlıklı Yaşam
  • -Güvenli Teknoloji Kullanımı

ANAOKULU ORYANTASYON

Okula Uyum Süreci

İlk başlangıçlar hepimiz için çok önemlidir. Anaokuluna başlangıç çocuğun tüm eğitim hayatını etkileyecek ve okula bakışını belirleyecek bir deneyimdir. Çocuk okula başladığında tüm kurallarını bildiği bir ortamdan, henüz hiçbir kuralını bilmediği, tanımadığı kişilerin bulunduğu bir ortama girmektedir. Çocuklar anaokuluna başladıklarında ilk defa yaşıtlarıyla bir arada tek başlarına bir birey olarak büyük bir grubun üyesi olurlar.

Yeni bir başlangıç, yeni kurallar, yeni arkadaşlar ve yeni ortam herkese farklı duygular yaşatabilir. Çocuklar anaokuluna başlarken, rahatlıkla sınıfa giren çocuklar olacağı gibi, kaygı yaşayan ve ebeveynlerinden ayrılmada zorluk yaşayan çocuklar da olabilir. Okulun yaklaşık ilk 8 haftası boyunca çocuklarda zaman zaman ağlama, okula gitmek istememe, anne-babasından ayrılmama, yanında kalmalarını isteme gibi davranışlar göstermesi doğaldır. Okula yeni başlayan çocuk, ev ortamından veya anne-babadan ayrılma kaygısı yaşayabilir. Anaokulu çağındaki çocukların, okula uyum sürecinde başka ortamlarda da her zamankinden farklı tavırlar sergilemesi normaldir. Uyum süreci tamamlanana kadar çocuğun yeme ve uyku düzeninde, duygusal tepkilerinde değişiklikler görülebilir. Uyum süreci sonunda, belli bir düzen içinde daha huzurlu hissetmeye başlayan çocuklardaki bu farklı tavırların kendiliğinden geçtiği görülür. Bu dönem çocuklar için olduğu kadar ebeveynleri için de hassas ve zorlayıcı bir deneyim olabilir.

Oryantasyon sürecinde öğrenci ve velilerini desteklemek ve bu sürecin en olumlu ve rahat şekilde deneyimlenmesi adına, okulumuz psikolojik danışmanları ile okul idarecileri, tüm öğretmenleri ve sınıf destek görevlileri tarafından sistemli ve kapsayıcı bir ekip çalışması yürütülür. Sınıf öğretmenlerine ve sınıf destek görevlilerine yönelik yaş dönemi özellikleri ve uyum süreci konusunda bilgilendirici hizmet-içi eğitimler düzenlenir. Okul açılmadan önce 4, 5 ve 6 yaş gruplarına yeni başlayacak öğrenciler aileleriyle birlikte davet edilerek, yeni sınıflarında öğretmenleriyle ve sınıf destek görevlileriyle tanıştırılır. Uyum süreci hakkında velilerimize bilgilendirici seminer ve toplantılar düzenlenir. Yaklaşık 8 hafta kadar sürebilen oryantasyon dönemi boyunca her bir öğrencinin okula uyum süreci, anaokulu psikolojik danışmanları ve öğretmenleri tarafından yakından takip edilir ve desteklenir. Bu süreç her çocuğun bireysel farklılık ve ihtiyaçları ile yaş dönemi özellikleri gözetilerek aşamalandırılır. Gereken durumlarda velilerine ve öğrencilere ihtiyacı olan bireysel destek psikolojik danışmanı ve sınıf öğretmenleri ile birlikte sağlanır.

“Hazır Olma ve Uyum” Veli Konferansı

Öğrenci ve velilerin heyecan, mutluluk ve endişe gibi farklı duyguları bir arada yaşayabilecekleri bu süreçte zaman zaman zorluk yaşamaları normaldir. Velilerin karşılaşabilecekleri durumlar ve baş etme yöntemleri hakkında bilgilendirmek ve desteklemek amacıyla her yıl velilere yönelik “Hazır Olma ve Uyum” konulu konferans düzenlenir. Konferansta uzman tarafından okula uyum sürecine nasıl yaklaşılması gerektiğiyle ilgili bilgi ve deneyimler paylaşılır.

Destek Birimlerle Yapılan Çalışmalar

Okulumuzun çatısı altında öğrenci ve velilerimize hizmet veren eğitimci kadrosunun dışındaki birimlerin eşgüdümlü çalışması, hem verimliliği hem de hizmet kalitesini arttıracak önemli bir unsurdur. Yapılan hizmet-içi eğitimlerde; ortak tutumları geliştirmek ve pekiştirmek, yaşanan sorunlara işlevsel çözümler bulmak, yaş dönemleri gelişim ve davranış özelliklerini bilmek, iletişimde dikkat edilmesi gereken noktaların neler olduğuyla ilgili bilgiler verilir.