Okula Uyum Süreci


İlk başlangıçlar hepimiz için çok önemlidir. Anaokuluna başlangıç çocuğun tüm eğitim

hayatını etkileyecek ve okula bakışını belirleyecek bir deneyimdir. Çocuk okula başladığında

tüm kurallarını bildiği bir ortamdan, henüz hiçbir kuralını bilmediği, tanımadığı kişilerin

bulunduğu bir ortama girmektedir. Çocuklar anaokuluna başladıklarında ilk defa yaşıtlarıyla

bir arada tek başlarına bir birey olarak büyük bir grubun üyesi olurlar.

Yeni bir başlangıç, yeni kurallar, yeni arkadaşlar ve yeni ortam herkese farklı duygular

yaşatabilir. Çocuklar anaokuluna başlarken, rahatlıkla sınıfa giren çocuklar olacağı gibi, kaygı

yaşayan ve ebeveynlerinden ayrılmada zorluk yaşayan çocuklar da olabilir. Okulun yaklaşık

ilk 8 haftası boyunca çocuklarda zaman zaman ağlama, okula gitmek istememe, anne-

babasından ayrılmama, yanında kalmalarını isteme gibi davranışlar göstermesi doğaldır.

Okula yeni başlayan çocuk, ev ortamından veya anne-babadan ayrılma kaygısı yaşayabilir.

Anaokulu çağındaki çocukların, okula uyum sürecinde başka ortamlarda da her zamankinden

farklı tavırlar sergilemesi normaldir. Uyum süreci tamamlanana kadar çocuğun yeme ve uyku

düzeninde, duygusal tepkilerinde değişiklikler görülebilir. Uyum süreci sonunda, belli bir

düzen içinde daha huzurlu hissetmeye başlayan çocuklardaki bu farklı tavırların kendiliğinden

geçtiği görülür. Bu dönem çocuklar için olduğu kadar ebeveynleri için de hassas ve zorlayıcı

bir deneyim olabilir.

Oryantasyon sürecinde öğrenci ve velilerini desteklemek ve bu sürecin en olumlu ve rahat

şekilde deneyimlenmesi adına, okulumuz psikolojik danışmanları ile okul idarecileri, tüm

öğretmenleri ve sınıf destek görevlileri tarafından sistemli ve kapsayıcı bir ekip çalışması

yürütülür. Sınıf öğretmenlerine ve sınıf destek görevlilerine yönelik yaş dönemi özellikleri ve

uyum süreci konusunda bilgilendirici hizmet-içi eğitimler düzenlenir. Okul açılmadan önce 4,

5 ve 6 yaş gruplarına yeni başlayacak öğrenciler aileleriyle birlikte davet edilerek, yeni

sınıflarında öğretmenleriyle ve sınıf destek görevlileriyle tanıştırılır. Uyum süreci hakkında

velilerimize bilgilendirici seminer ve toplantılar düzenlenir. Yaklaşık 8 hafta kadar sürebilen

oryantasyon dönemi boyunca her bir öğrencinin okula uyum süreci, anaokulu psikolojik

danışmanları ve öğretmenleri tarafından yakından takip edilir ve desteklenir. Bu süreç her

çocuğun bireysel farklılık ve ihtiyaçları ile yaş dönemi özellikleri gözetilerek aşamalandırılır.

Gereken durumlarda velilerine ve öğrencilere ihtiyacı olan bireysel destek psikolojik

danışmanı ve sınıf öğretmenleri ile birlikte sağlanır.

“Hazır Olma ve Uyum” Veli Konferansı

Öğrenci ve velilerin heyecan, mutluluk ve endişe gibi farklı duyguları bir arada

yaşayabilecekleri bu süreçte zaman zaman zorluk yaşamaları normaldir. Velilerin

karşılaşabilecekleri durumlar ve baş etme yöntemleri hakkında bilgilendirmek ve desteklemek

amacıyla her yıl velilere yönelik “Hazır Olma ve Uyum” konulu konferans düzenlenir.

Konferansta uzman tarafından okula uyum sürecine nasıl yaklaşılması gerektiğiyle ilgili bilgi

ve deneyimler paylaşılır.

Destek Birimlerle Yapılan Çalışmalar

Okulumuzun çatısı altında öğrenci ve velilerimize hizmet veren eğitimci kadrosunun

dışındaki birimlerin eşgüdümlü çalışması, hem verimliliği hem de hizmet kalitesini arttıracak

önemli bir unsurdur. Yapılan hizmet-içi eğitimlerde; ortak tutumları geliştirmek ve

pekiştirmek, yaşanan sorunlara işlevsel çözümler bulmak, yaş dönemleri gelişim ve davranış

özelliklerini bilmek, iletişimde dikkat edilmesi gereken noktaların neler olduğuyla ilgili

bilgiler verilir.