Okula Uyum Süreci
İlk başlangıçlar hepimiz için çok önemlidir. Anaokuluna başlangıç çocuğun tüm eğitim
hayatını etkileyecek ve okula bakışını belirleyecek bir deneyimdir. Çocuk okula başladığında
tüm kurallarını bildiği bir ortamdan, henüz hiçbir kuralını bilmediği, tanımadığı kişilerin
bulunduğu bir ortama girmektedir. Çocuklar anaokuluna başladıklarında ilk defa yaşıtlarıyla
bir arada tek başlarına bir birey olarak büyük bir grubun üyesi olurlar.
Yeni bir başlangıç, yeni kurallar, yeni arkadaşlar ve yeni ortam herkese farklı duygular
yaşatabilir. Çocuklar anaokuluna başlarken, rahatlıkla sınıfa giren çocuklar olacağı gibi, kaygı
yaşayan ve ebeveynlerinden ayrılmada zorluk yaşayan çocuklar da olabilir. Okulun yaklaşık
ilk 8 haftası boyunca çocuklarda zaman zaman ağlama, okula gitmek istememe, anne-
babasından ayrılmama, yanında kalmalarını isteme gibi davranışlar göstermesi doğaldır.
Okula yeni başlayan çocuk, ev ortamından veya anne-babadan ayrılma kaygısı yaşayabilir.
Anaokulu çağındaki çocukların, okula uyum sürecinde başka ortamlarda da her zamankinden
farklı tavırlar sergilemesi normaldir. Uyum süreci tamamlanana kadar çocuğun yeme ve uyku
düzeninde, duygusal tepkilerinde değişiklikler görülebilir. Uyum süreci sonunda, belli bir
düzen içinde daha huzurlu hissetmeye başlayan çocuklardaki bu farklı tavırların kendiliğinden
geçtiği görülür. Bu dönem çocuklar için olduğu kadar ebeveynleri için de hassas ve zorlayıcı
bir deneyim olabilir.
Oryantasyon sürecinde öğrenci ve velilerini desteklemek ve bu sürecin en olumlu ve rahat
şekilde deneyimlenmesi adına, okulumuz psikolojik danışmanları ile okul idarecileri, tüm
öğretmenleri ve sınıf destek görevlileri tarafından sistemli ve kapsayıcı bir ekip çalışması
yürütülür. Sınıf öğretmenlerine ve sınıf destek görevlilerine yönelik yaş dönemi özellikleri ve
uyum süreci konusunda bilgilendirici hizmet-içi eğitimler düzenlenir. Okul açılmadan önce 4,
5 ve 6 yaş gruplarına yeni başlayacak öğrenciler aileleriyle birlikte davet edilerek, yeni
sınıflarında öğretmenleriyle ve sınıf destek görevlileriyle tanıştırılır. Uyum süreci hakkında
velilerimize bilgilendirici seminer ve toplantılar düzenlenir. Yaklaşık 8 hafta kadar sürebilen
oryantasyon dönemi boyunca her bir öğrencinin okula uyum süreci, anaokulu psikolojik
danışmanları ve öğretmenleri tarafından yakından takip edilir ve desteklenir. Bu süreç her
çocuğun bireysel farklılık ve ihtiyaçları ile yaş dönemi özellikleri gözetilerek aşamalandırılır.
Gereken durumlarda velilerine ve öğrencilere ihtiyacı olan bireysel destek psikolojik
danışmanı ve sınıf öğretmenleri ile birlikte sağlanır.
“Hazır Olma ve Uyum” Veli Konferansı
Öğrenci ve velilerin heyecan, mutluluk ve endişe gibi farklı duyguları bir arada
yaşayabilecekleri bu süreçte zaman zaman zorluk yaşamaları normaldir. Velilerin
karşılaşabilecekleri durumlar ve baş etme yöntemleri hakkında bilgilendirmek ve desteklemek
amacıyla her yıl velilere yönelik “Hazır Olma ve Uyum” konulu konferans düzenlenir.
Konferansta uzman tarafından okula uyum sürecine nasıl yaklaşılması gerektiğiyle ilgili bilgi
ve deneyimler paylaşılır.
Destek Birimlerle Yapılan Çalışmalar
Okulumuzun çatısı altında öğrenci ve velilerimize hizmet veren eğitimci kadrosunun
dışındaki birimlerin eşgüdümlü çalışması, hem verimliliği hem de hizmet kalitesini arttıracak
önemli bir unsurdur. Yapılan hizmet-içi eğitimlerde; ortak tutumları geliştirmek ve
pekiştirmek, yaşanan sorunlara işlevsel çözümler bulmak, yaş dönemleri gelişim ve davranış
özelliklerini bilmek, iletişimde dikkat edilmesi gereken noktaların neler olduğuyla ilgili
bilgiler verilir.