İLKOKUL REHBERLİK
Şafak Öncü Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi’nin temel amacı öğrencilerimizin bilişsel, sosyal- duygusal, davranışsal ve akademik becerilerini desteklemektir. Her çocuk tek ve biriciktir. Gelişim süreçleri birbirinden farklıdır. Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak tüm öğrencilerin iletişim, problem çözme, çevreye uyum, kendini keşfetme gibi temel yaşam becerilerini geliştirmeye olanak sağlamaktır. Yapılan planlamalarda esas olan, öğrencilerimizin gelişim dönemi özelliklerine uyumudur.
• Birim olarak okul yönetimi, veli ve öğretmenlerle iş birliği içinde koşulsuz kabul, gizlilik ve eşitlik ilkelerine bağlı olarak çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. Okulumuzda Önleyici ve Gelişimsel Rehberlik anlayışı hakimdir.
• Öğrenci Tanıma Çalışmaları:
Okula kayıt için gelen her öğrenci PDR birimi tarafından hazırlanan PDR gelişim özelliklerine uygun bir teste alınır. İlk izlenimler öğrenci dosyasındaki yerini alır. Eğitim süreci boyunca her öğrencinin psiko-sosyal ve akademik gelişmelerini takip ederek, yeteneklerini güçlü ve geliştirmesi gereken yönlerini keşfetmek amacıyla yapılan çalışmalardır
• Bireysel Görüşmeler:
Öğrencilerin eğitsel-sosyal ve ruhsal gelişim alanlarında yaşadıkları sorunların tespitinde ve çözümünde kullanılan, öğrencileri tanımaya ve kendilerine tanıtmaya yönelik çalışmaların planlandığı ve uygulandığı, gerekli görüldüğünde çeşitli test, envanter ve ölçeklerin yapıldığı görüşmelerdir. Bireysel görüşmeler üç şekilde gerçekleştirilmektedir;
- Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda psikolojik danışma ve rehberlik servisimize başvurmaları yoluyla,
- Psikolojik danışma ve rehberlik servisinin gözlemleri sonucu gerekli gördüğü durumlarda,
- Öğretmenlerin ve velilerin ihtiyaç duyduğu durumlarda gerçekleştirilmektedir.
Grup Rehberlik Etkinlikleri:
• Sosyal Beceri Geliştirme Grup Çalışması:
Bu grup çalışması çocukların çevreleriyle daha uyumlu bir şekilde yaşama becerilerini kazanması için oluşturulmuştur. Sosyal beceri grubumuz girdiği ortamda dışlanan, girdiği ortamda fazla baskın çıkan, yalnız kalmayı tercih eden, sırasını beklemekte zorluk yaşayan, kendi yaşıtlarıyla anlaşmazlık yaşayan, çekingen, utangaç, saldırgan, yabancılarla iletişim kurmaktan kaçınan, kuralları uymakta zorluk çeken, dikkatini odaklayamayan öğrencilerimiz içindir. Her oturumda çocukların kendilerini daha da geliştirmeleri için özel tasarlanmış grup içi aktiviteleri sırasında çocuklarımız eğlenerek oyun oynayarak öğrenir.
• Çatışma Çözme/ Öfke Yönetimi Çalışmaları:
Aynen yetişkinler gibi, çocuklar da çevrelerindeki insanlardan kolay etkilenirler. Çocuk diğer kişilerle ilişkilerinde kendisini ortaya koyabilmeyi, anlaşılmayı, böylece hedeflerine ulaşabilmeyi ister. Anlaşılamayan ya da isteklerini elde edemeyen çocuk engellendiği duygusunu yaşar. Bu durumda sıklıkla ortaya çıkan duygu öfkedir. Öfke hangi nedenden kaynaklanırsa kaynaklansın özenle üzerinde durulup çözümlenmesi gereken bir duygudur. Çatışma çözme grup çalışmalarımız, öfkeyle başa çıkma, onun bastırılmasını ve saklanmasını değil, tanınmasını gerektiği yaklaşımını benimser. Önemli olan bireyin, doğru kişiye, doğru derecede, doğru zamanda, doğru amaçla ve doğru yolla öfkesini ifade edebilmesidir
• Sınav Kaygı Grup Çalışması:
Bu grup çalışması, “Sınav Kaygısı” ölçeğinden yüksek puan alan , bireysel görüşmelerle belirlenen, “Başarısızlık Nedenleri” anket sonuçlarına göre belirlenen istekli öğrencilerden oluşmaktadır. Grup çalışmasında, kaygının ne olduğunu kavrayabilme, kaygılandığımızda vücudumuzda meydana gelen değişiklikleri tanıyabilme ve mantık dışı düşünceler ve bunların sınav kaygısı üzerindeki etkisini kavrayabilme gibi konular üzerinde durulur.
• Akran Dayanışması:
Öğrenmenin kalıcı hale gelmesinde akran eğitimi büyük önem arz etmektedir. Sosyal öğrenme yoluyla, gözlemlenen davranışın sonuçları öğrenilmekle kalmaz o davranışı yapma güdüsü de artar. Akran Dayanışması, çocukların akranlarıyla iletişim becerileri geliştirerek ve farklılıkları hoşgörüyle kabul etmeyi öğrenerek birbirleriyle dayanışma içinde olmaları, kurumlarda öğrenciler arasında yaşanan çatışmaların, uyuşmazlıkların aza indirgenebilmesi için çocuklar arasında bir ağ kurulmasıdır. Bu grubun amacı, öğrencilerimizin nasıl iletişim kurduğunu fark etmeleri, fark ettikten sonra değişmek isteyip istemediklerine karar vermelerine, kendilerini ve karşılarındaki kişiyi olduğu gibi kabul etmeleri, değişim için gerekli iletişim becerilerini grupta ve yaşantılarında uygulayarak öğrenmektir.
Sınıf İçi Rehberlik Çalışmaları:
• Oryantasyon Çalışmaları
• Verimli Ders Çalışma
• Arkadaşlık Becerileri Geliştirme
• Akran Zorbalığı
• Öz Disiplin
• Öfke Kontrolü
• Teknolojinin Doğru Kullanımı
• Ön Ergenlik
• Sorumluluklarım
• Kendini Kabul
• Mahremiyet Eğitimi
• Duygularını Kabul
• Sağlıklı Yaşam Sunumu
Test ve Teknikler:
• Sosyometri
• Öğrenme Stilleri
• MOXO
• Beier Cümle Tamamlama Testi
• Louissa Duss Hikaye Tamamlama Testi
• Başarısızlık Nedenleri Anketi
• Sınav Kaygısı Envanteri
Kimdir Bu?
Kime Göre Ben Neyim?
P4C (Philosophy For Communities)
P4C, İşbirlikçi diyaloglar ve yansımalar şeklinde felsefi sorgulama yoluyla çocuklarda bilişsel, sosyal ve dil becerilerini destekleyen bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım, düşünme ve iletişim becerilerini geliştiren akademik kazanımlarını destekleyen yenilikçi bir eğitim anlayışı olarak kabul edilir.
P4C Eğitimi;
- Çocukların analitik düşünme, eleştirel düşünme, mantık yürütme ve problem çözme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır.
- Çocukların empati yapabilme, başkalarının farklı düşüncelerini anlayabilme ve karşılıklı saygı gibi sosyal becerilerini desteklemektedir.
- Çocukların dili etkin kullanma becerilerini desteklemektedir.
- Çocukların soru sorma becerilerini desteklemektedir.
- Çocukların iletişim ve kendilerini ifade etme becerilerini desteklemektedir.
Okulumuzda ilkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflarımızda haftada 1 saat olmak üzere P4C(çocuk felsefesi) dersi işlemekteyiz. Çocuk Felsefesi derslerimizde, “Sadık Uygun Yayınları Çocuklar İçin Felsefe” kitabını kullanmaktayız. Çocuk Felsefi dersi ile öncelikle öğrencilerimize analitik, eleştirel, yaratıcı, özenli düşünme becerileri kazandırmayı amaçlamaktayız. Her hafta ders saatimizde grup oturumları yapılmakta, kitabımızdan öğretmen tarafından bir hikaye okunmakta, sonrasında ise Öğretmen Kılavuz Kitabında bulunan felsefi, olgusal ve açık uçlu sorular öğrenciler tarafından cevaplanmaktadır. Sorular cevaplandıktan sonra kitabın etkinlik kısmında bulunan etkinlikler öğrenciler ile birlikte yapılmaktadır. Öğrencileronlara yöneltilen soruları cevaplarken hem düşünme becerileri hem de kendilerini ifade etme,dili etkin şekilde kullanma becerileri gelişmektedir.